Pod lupą firmy delegujące pracowników
Od września 2017 r aż 90 tyś firm delegujących pracowników zagranicę będzie musiało zmierzyć się ze zmianami, które prawdopodobnie zostaną przegłosowane przez komisję do spraw zatrudnienia w Parlamencie Europejskim.
Dr Marek Benio z Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie komentuje „ Usługi w tym montaże i wdrożenia realizowane za granicą są istotna częścią biznesu wielu firm budowlanych, produkcyjnych, inżynierskich czy IT.” Jawne są również statystyki przedstawione przez ZUS.
W 2016 r. liczba formularzy A1 wystawionych osobą delegowanym lub pracującym w Unii Europejskiej wzrosła o 11% do 503 tyś.
Zmiana dyrektywy 96/71/WE o delegowaniu pracowników zmieni działania polskich przedsiębiorstw i utrudni dostęp do rynku usług w Unii Europejskiej. Mówi się nawet o katastrofalnych skutkach wprowadzanych zmian, na których ucierpi polska gospodarka. Wiele firm myśli o przeniesieniu swoich siedzib zagranicę, aby tam prowadzić działalność. A wielu wypadkach pracownicy mogą stracić pracę. Wprowadzane zmiany mogą być nie do przeskoczenia przez polskich przedsiębiorców. Będą oni zobowiązują do wypłacania pracownikowi stawek obowiązujących w danym kraju z uwzględnieniem wszystkich premii, dodatków obowiązujących i zgodnych z lokalnym prawem.
Kolejne utrudnienie dla pracodawcy to ograniczenie czasowe delegowania pracownika. Pracownik może być delegowany w to samo miejsce i do tych samych zadań na czas do 24 miesięcy, już są pomysły, aby skrócić ten czas do 6 a nawet 3 miesięcy.
Pracodawcy będą musieli działać zgodnie z prawem danego kraju, regionu, landu. I tak, gdy w Niemczech mamy do czynienia z ok.70 tyś. układów zbiorowych z łatwością będzie można znaleźć polskiemu pracodawcy jakąś nieprawidłowość.
A kary za najdrobniejsze uchybienia będą wynosiły nawet kilkaset euro.
Grupa, która znalazła się najbardziej pod lupą Komisji Europejskiej są przewoźnicy. Kierowcy po trzech dniach obecności w Unii Europejskiej maja zostać objęci dyrektywą o delegowaniu.
Polscy przedsiębiorcy chcą działać zgodnie z prawem, ale czy jest proste połączenie i koordynowanie trzech (często sprzecznych) porządków prawnych – polskiego, unijnego, lokalnego.
Czy polskie firmy poradzą sobie z nowo wprowadzanymi zasadami gry?
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1067372,rodo-administrator-dane-osobowe-klienci.html